Se videoen: Sådan bliver musikken til
Den kreative fase
Hvor en sang kommer fra er ikke altid nem at forklare. Den starter på en eller anden måde inde i min komplicerede hjerne og banker energisk på for at komme ud! Så er det tid til at gå i min hule. Her har jeg min musikcomputer stående. Når der er tændt op for alle bytes og der er kommet liv i mit keyboard, så er det at virkeligheden for første gang rammer den nye ide. Den skal kunne blive til en komposition. Den skal ud igennem mine fingre og via tangenterne ind på sporene i min musikcomputer. Det er faktisk ikke altid den øvelse lykkes. Dels fordi det måske er svært at få ideen rigtig ud eller at få lukket de øvrige huller som altid mangler for, at ideen hænger sammen og bliver til en sang.
Lykkes det, så er næste opgave at få den til at udtrykke det, som er meningen med sangen. De følelser og det indhold vi gerne vil have frem, første oplæg til hvordan den muligvis kan arrangeres.
Hvor hele den første del af fasen enten virker eller ikke virker. Holder ideen så i praksis og godt nok til at den kan udvikle sig til at blive en god sang?
Hvad er så en god sang? Min grundholdning her er, at virker sangen ikke ordentligt på pianoet, så kommer den nok heller ikke til det senere.
Når man går ind i næste fase, hvor det handler mere om hvordan sangen skal arrangeres så er det som meget andet et musikalsk håndværk med metoder til at synliggøre følelser i musikken. Nogle af disse er opstået helt spontant og andre mest på rutine.
Den fase i Charing Cross er lidt længere. Sangen ryger nemlig ofte på tværs af landet og havner på Debbie Cameron’s skrivebord. Hvad tænker hun om sangen - synes hun den er lige så god, som jeg gør eller?
Debbie byder ofte ind med hendes ide til sangen. Ofte smider hun brutalt min tekst bort og skriver en ny. Sikkert mest i en eller anden form for inspirationsmæssigt vanvid. River og flår i ideen - og opgiver enten helt - eller vender tilbage med hendes tanker omkring sangen.
Det er her at det ofte kan være direkte nervepirrende at åbne en besked og høre et forslag fra hende. Måske kan hun lide sangen - måske ikke. Men oftest lader hun sig så inspirere af sit eget indre univers til at byde ind med noget, hun finder interessant.
Hun har så helt den samme spænding, når hun sender sangen tilbage til mig.
Heldigvis er vi begge meget rummelige i forhold til vores musik. Mange har svært ved at rumme at en komposition tager en anden form eller noget kasseres. Sådan har vi det heldigvis ikke. Vi har begge gensidig respekt og tillid til vores musikalske kompetencer.
Jeg nørkler nu videre i min hule og imens jeg river hår ud af hovedet for at få det frem, jeg gerne vil i sangen og der samtidigt opstår flere og flere spor, sker så det mirakel at vores forskellige måde at opleve musik på - efter flere ture frem og tilbage med filer over nettet - ender ud i noget vi begge kan blive enige om er godt. Når det sker, så har vi skrevet en ny sang.
Det spændende i den proces er, at det aldrig bliver helt som nogen af os har tænkt - men nærmest en sammenkogt suppe af vores fælles ideer.
Når den del af processen er afsluttet så har vi en bunke midi spor med spillet på tangenter og nogle af disse spor skal herefter erstattes af en rigtig trommeslager, bassist, guitarist og senere en flok sangere.
Studie fasen
Nu rejser alle filer igen over dammen til Sjælland. Denne gang er modtageren Henning Olsen. Henning har et hyggeligt intimt studie i en taglejlighed i Søborg. Her optager vi alle audio spor, som det så fint hedder. Altså alle spor som genereres af rigtige instrumenter og sangmæssige vokaler.
Denne periode er super spændende, fordi sangene for alvor nu kommer til live. Der kommer sang på og her bruger vi forskellige kunstnere. Musikalske indspark fra disse dygtige musikere, påvirker helt naturligt den proces vi har. Det er nu jeg for alvor bliver producer og min wing woman er her stadig Debbie. Debbie arbejder mest på vokalerne, imens jeg kaster mig over backingen til sangene og sammen med min tekniker Henning Olsen - får alt til at swinge og understøtter vokalerne så godt, som vi ønsker det.
Når alle disse optagelser er afsluttet, så er det tid til at udvælge det, vi vil bruge. Processen er nu ved sin afslutning og hvor vi frem til nu hele tiden har kunnet følge en inspiration, så er det nu tid til at tage de helt afgørende beslutninger om hvad, vi skal have med i det endelige projekt.
Mix og master i troldmandens kælder
På Øresundsvej i København ligger et af Danmarks mest eksklusive studier. Media Sound Studio er ejet af Peter Brander. Indenfor på væggen, som nok er små 5 m lang og til loftet, er den beklædt med danske hit albums fra de seneste 30-40 år. Hos troldmanden selv er musikken i gode hænder. Når man mixer en sang, så arbejder men med lyden og frekvenser for at sikre at alle instrumenter og vokaler høres tydeligt i den højde og i det billede af musikken, hvor man gerne vil have den til at understøtte helheden i sangen.
Det at arbejde med musik på dette niveau er ikke bare noget man gør. Erfaring og viden om hvordan man får de elementer frem i musikken er en historie helt for sig selv.
Når vi har opnået at få det til at ske, så skal vi have musikken løftet op til et kommercielt niveau. I denne fase kæles også for vokaler og andre fremtrædende instrumenter i mixet.
Pludseligt er musikken færdig og vi står med en sang og en master. Jeg har frem til nu altid været tilfreds med resultatet men viden om, hvad der ikke er med og hvordan sangen kunne være blevet gør, at man nok ikke bliver helt færdig med en sang.
Jeg håber denne lille tur igennem de processer, som ligger forud for den musik, du hører fra os har synliggjort, at der ligger en hel del overvejelser og beslutninger bag en sang. Håber så nu kun, at du også kan lide det vi er gået med og har lyst til at høre mere.
Bedste hilsner
Dennis